انجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Virtual Currency Crimes from the Perspective of Criminal Jurisprudenceبررسی جرایم ارزهای مجازی از دیدگاه فقه جزایی11115316610.22034/jccj.2022.347302.1043FAسکینه آذریدانشجو دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران.روح الله افضلیاستادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران.میثم تارماستادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.Journal Article20220515Virtual currency A new form of money in the world economy called cryptocurrency was created in 2009 to conduct financial affairs without intermediaries, following the financial crisis and distrust of central institution. It is a tool for technology development exchanges in the international and even domestic financial system in recent decades, which is used to develop international currency exchanges and reduce costs in the face of challenges such as the development of crimes such as money laundering, taxation, and illegal taxes. In the present study, first virtual aspiration as a new phenomenon, its thematology has been done, and then it has been studied with government jurisprudence. This research is a descriptive and analytical method and from the point of view of individual and governmental jurisprudence, based on the financial nature, virtual currencies are permissible at the individual level and from a governmental point of view and need to be further investigated.ارز مجازی شکل نوینی از پول در عرصه اقتصاد دنیا تحت عنوان پول رمزنگاری شده بهمنظور تسهیل انجام امور مالی و ایجاد پولی بدون حضور واسطهها و در پی بحران مالی و بیاعتمادی به نهادهای مرکزی، در سال ۲۰۰۹ به وجود آمد. این وسیله مبادله از ثمرات توسعه فناوری اطلاعات در نظام مالی بینالمللی و حتی داخلی در دهه اخیر میباشد که منافعی همچون توسعه مبادلات ارزی بینالمللی و ارزان شدن هزینه مبادلات در مقابل چالشهایی همچون توسعه جرایمی مانند پولشویی، فرار مالیاتی، معاملات غیر قانونی، کلاهبرداری اینترنتی و نقض نظم اقتصادی و مالی کشورها را با خود به همراه داشته است. در این راستا در پژوهش حاضر ابتدا ارز مجازی به عنوان یک پدیده جدید، موضوع شناسی آن صورت پذیرفته، سپس ابعاد فقهی آن با رویکرد فقه حکومتی و همچنین در سطح استخراج و معاملات تبیین گشته است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و از منظر فقه حکومتی، به استناد ماهیت مالیت استخراج و معاملات ارزهای مجازی در سطح فقه فردی، مباح و از نظر حکومتی نیاز به بررسیهای بیشتری دارد و با توجه به جرایم مرتبط طبق قواعد فقهی جزایی قابلیت بررسی و مصداق دارد.https://www.jccj.ir/article_153166_0a607b7ddf154a8e1098f854df94874e.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Supporting Freedom of Expression in Jurisprudence and Iranian Criminal Lawحمایت از آزادی بیان در فقه و حقوق کیفری ایران132515317510.22034/jccj.2022.349532.1047FAمونس کشاورزکارشناس ارشد، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.0000-0002-6714-3685Journal Article20220502Freedom of expression is one of the most important human rights rules that have always been debated.In the present paper, an attempt has been made to address the jurisprudence approach in supporting freedom of expression and its criminal guarantee in Iranian criminal law.The main question that has been raised and examined in this regard is what is the position of protection of freedom of expression in jurisprudence and what mechanisms and executive guarantees has Iranian criminal law devised in support of freedom of expression. The present paper is a descriptive-analytical, applying the library method.The findings show that in jurisprudence, according to rules such as good debate, the need for consultation, acceptance of criticism and criticism in the Prophet's life, freedom of expression is accepted. But this freedom is not absolute and in cases such as defamation of God, the Prophet and the Imams, and apostasy has some limitations. Also, in Iranian criminal law, the issue of explicit protection of the right to freedom of expression has been neglected, and only in special cases has a mere reference to its examples been sufficient when criminalizing exceptions to freedom of expression.آزادی بیان از مهمترین قواعد حقوق بشری است که همواره محل بحث و نظر بوده است. در این مقاله تلاش شده به رویکرد فقه در حمایت از آزادی بیان و ضمانت کیفری آن در حقوق کیفری ایران پرداخته شود. سؤال اساسی که در این خصوص مطرح و بررسیشده این است که حمایت از آزادی بیان در فقه چه جایگاهی داشته و حقوق کیفری ایران در حمایت از آزادی بیان چه سازوکارها و ضمانت اجرایی اندیشیده است؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی سؤال مورد اشاره پرداخته است. یافتهها بر این امر دلالت دارد که در فقه، مطابق قواعدی چون جدل احسن، ضرورت مشورت، پذیرش نقد و انتقاد در سیره پیامبر، آزادی بیان پذیرفتهشده است اما این آزادی مطلق نبوده و در مواردی چون افتراء به خداوند، پیامبر و ائمه، ارتداد با محدودیت مواجه است. همچنین در حقوق کیفری ایران، موضوع حمایت صریح از حق آزادی بیان مورد غفلت واقعشده و تنها در مواردی خاص به اشارهای جزئی از مصادیق آن، به هنگام جرمانگاری موارد استثناء بر آزادی بیان، اکتفاء شده است. https://www.jccj.ir/article_153175_e51c8b2f973ee8b4ec146385fe3a560d.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220716Juridical and Legal Investigation on the Crime of the Economic Order Disturbance with Regard to the Crime of "Corruption on Earth"بررسی فقهی- حقوقی جرم اخلال در نظم اقتصادی با تأکید بر افساد فیالارض273615349910.22034/jccj.2022.349015.1045FAرامین رستمیدانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرم شناسی، گروه حقوق، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایرانمهران جعفریاستادیار، گروه حقوق، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایرانعلی جمادیاستادیار، گروه حقوق، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایرانداریوش بابائیاستادیار، گروه حقوق، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایرانJournal Article20220716The crime of disturbing the economic order is one of the significant crimes that this paper tries to explore with emphasis on corruption on earth. The present paper is an analytical descriptive study, applying the library method. The findings of the paper show that the Iranian legislature has always been silent on the definition and concept of economic crimes. In addition, given that disruption of the country's economic system is a common title, the law for punishing disruptors of the country's economic system without providing a proper definition of it, using vague words, including major, macro, and frequency, does not help transparency in this regard. In addition, the title and definition of corruption on earth is not clear and the conformity of the jurisprudential approach to corruption on earth with the crimes of disrupting the economic system is unclear. If the disruption of the economic system is done with the intention of hitting the system or with the knowledge and awareness of the effectiveness of action against the system, it is an example of corruption on earth. While there is no provision for measuring the criteria for identifying an act wجرم اخلال در نظم اقتصادی از جرایم مهمی است که در این مقاله تلاش شده به روش توصیفی تحلیلی به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته شود. یافتههای مقاله بر این امر دلالت دارد که قانونگذار ایرانی در خصوص تعریف و مفهوم جرایم اقتصادی همواره سکوت کرده است. علاوه بر این، با توجه به اینکه اخلال در نظام اقتصادی کشور، عنوانی عام است، قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور نیز بدون ارائه تعریف مناسبی از آن، با بهکارگیری الفاظ مبهم اعم از عمده و کلان به شفافیت در این خصوص کمکی نکرده است. علاوه بر این، عنوان و تعریف افساد فیالارض نیز از شفافیت و روشنی برخوردار نیست و تطابق بعد رویکرد فقهی نسبت به افساد فیالارض با جرایم اخلال در نظام اقتصادی ابهام دارد. هرگاه اخلال در نظام اقتصادی، بهقصد ضربه زدن به نظام یا با علم و آگاهی از مؤثر بودن اقدام در مقابله با نظام صورت گیرد، از مصادیق افساد فیالارض است؛ برای سنجش معیار و ملاک شناسایی عمل ارتکابی با این عنوان و مرجع تشخیص آن مقررهای بیان نگردیده و ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نیز اخلال در نظام اقتصادی را در زیرمجموعه عنوان افساد فیالارض قرار داده است. با در نظر گرفتن اهمیت مجازات اعدام، برای اخلال در نظام اقتصادی کشور از انواع جرایم اقتصادی، بهعنوان یکی از مصادیق جرم افساد فیالارض، لازم و ضروری است تا عناوین مذکور با ظرافت بیشتری توسط قانونگذار تعریف گردد و مصادیق آن بهطور دقیق احصا شود.https://www.jccj.ir/article_153499_f83dbc10df41c8ce0a79204339ca2e8d.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Reflections on the Challenges of Proving Domestic Violence against Women in the Evidence Systemتأملی بر چالشهای اثبات خشونتهای خانگی علیه زنان در نظام ادله اثبات کیفری395115340810.22034/jccj.2022.350701.1051FAنسیم بسندهدانشجوی دکتری، گروه حقوق کیفری، دانشکده علوم انسانی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.حسن حاجی تبار فیروزجاییدانشیار، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد قاﺋمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قاﺋمشهر، ایران.0000- 0003-2156-1344حسین فروغی نیااستادیار، گروه حقوق، مؤسسه آموزش عالی فروردین، قاﺋمشهر، ایران.0000-0002-9993-5097Journal Article20220406One of the most important issues in the field of evidence structure of crimes in the criminal law system is the issue of adopting a gender centered approach, which has led to shortcomings and shortcomings in proving some crimes, including domestic violence against women victims. Findings of the study confirm that in the field of domestic violence against women, evidence of confession, testimony of witnesses, oath and knowledge of the judge have been affected by the victim's gender and women to prove domestic violence due to lack of witnesses, non-confession of husband and rejection of women's testimony They face challenges in some areas. The challenges of proving domestic violence against women, both in the field of enforcement, ie complaining and referring to law enforcement, judicial and forensic authorities, and in the field of justice and handling this issue in the courts, have affected and hindered the way for women to exercise their rights as women. The victim is domestic violence.از جمله مباحث بسیار مهم در حوزه ساختار ادله اثبات جرایم در نظام حقوق کیفری موضوعه، مسأله اتخاذ رویکرد جنسیت محوری است که این نگاه سبب بروز کاستیها و نواقصی در اثبات برخی از جرایم از جمله خشونت و خشونت خانگی علیه زنان بزهدیده شده است. یافتههای پژوهش مؤید این مطلب است که در حوزه خشونت خانگی علیه زنان، ادله اقرار، شهادت شهود، سوگند و علم قاضی تحت تأثیر جنسیت بزهدیده قرار داشته است و زنان برای اثبات خشونتهای خانگی به دلیل فقدان شهود، عدم اقرار همسر و عدم پذیرش شهادت زنان در برخی از موضوعها با چالشهایی روبهرو هستند. چالشهای اثبات خشونت خانگی علیه زنان هم در عرصه اجرا، یعنی شکایت و مراجعه به مراجع انتظامی، قضایی و پزشکی قانونی و هم در عرصه قضایی و رسیدگی به این مسأله در محاکم دادگستری تأثیر گذاشته و مانعی بر سر راه زنان برای احقاق حقوق خود در قامت بزهدیده خشونت خانگی است.https://www.jccj.ir/article_153408_57453251f8344a9501184b8dc9c586ae.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Indicators of Judicial Action in Iran's Criminal Justice System Based on Jurisprudential Teachingsشاخصهای کنش قضایی در نظام عدالت کیفریِ ایران با تکیه بر آموزههای فقهی536115361710.22034/jccj.2022.350959.1052FAزهرا اکبریدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمد علی اردبیلیاستاد، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-8332-5219محمد آشوریاستاد، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.نسرین مهرادانشیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20220331Reforming the structure of the judicial system by clarifying the criteria of judicial action has been the concern of the majority of criminal justice systems in recent decades. The meaning of judicial action criteria is the requirements that judicial actors in general and criminal judges in particular must adhere to. One of the most important sources in order to know the criteria of judicial action is to refer to the foundations and doctrines of jurisprudence. The findings from the descriptive-analytical study of the aforementioned criteria in the current criminal justice system of Iran, relying on the foundations and teachings of jurisprudence, show that: first; The criteria of judicial action (both positive and negative), parallel to the difference in historical, political and religious contexts in different legal systems, are different and a kind of relativity rules over their examples. Secondly; Most of the examples of judicial action criteria in legal texts and doctrines can be seen in the form of the need to respect the rights of individuals (citizenship rights), the independence and impartiality of the judicial authority. Thirdly; in the current criminal justice system of Iran, the legislator, influenced by the principles and doctrines of jurisprudence, has determined the aforementioned criteria on a case-by-case basis. Fourthly; The Iranian legislator has taken steps to provide for the guarantee of execution in case of violation of the standards of judicial action, which can be mentioned as the most important law in this field, along with scattered laws, the law on monitoring the behavior of judges. Despite what has been said, it seems that the Iranian legislator has remained silent regarding the ambiguous aspects of the indicators of judicial action and the results of not complying with them in the implementation of fair proceedings.اصلاح ساختار دستگاه قضایی از طریق تبیین شاخصهای کنش قضایی، با هدف برقراریِ دادرسیِ منصفانه، دغدغه اکثریت نظامهای عدالت کیفری در دهههای اخیر بوده است. مقصود از شاخصهای کنش قضایی، الزاماتی است که بایستی کنشگران قضایی به طور عام و قضات کیفری به طور خاص، به آنها پایبند باشند. یکی از مهمترین منابع به منظور شناخت موردیِ شاخصهای کنش قضایی، مبانی و آموزههای فقهی است. یافتههای ناشی از مطالعه توصیفی - تحلیلیِ شاخصهای مزبور در نظام عدالت کیفریِ حال حاضرِ ایران با تکیه بر مبانی و آموزه های فقهی نشان میدهد که اولاً؛ شاخصهای کنش قضایی (اعم از ایجابی و سلبی)، به موازات تفاوت زمینههای تاریخی، سیاسی و مذهبی در نظامهای حقوقیِ مختلف، متفاوت بوده و نوعی نسبیت بر مصادیق آنها، حکمفرما است. ثانیاً؛ عمدهی مصادیق شاخصهای کنش قضایی در متون و آموزههای فقهی را میتوان در قالب لزوم رعایت حقوق اشخاص (حقوق شهروندی)، استقلال و بی طرفیِ مقام قضایی مشاهده نمود. ثالثاً؛ در نظام عدالت کیفریِ حال حاضرِ ایران، قانونگذار، متأثّر از مبانی و آموزههای فقهی، به تعیین موردیِ شاخصهای مزبور اقدام نموده است. رابعاً؛ قانونگذار ایرانی به پیشبینیِ ضمانت اجرا نیز در قبال نقض شاخصهای کنش قضایی مبادرت ورزیده است که در کنار قوانین پراکنده، قانون نظارت بر رفتار قضات، به عنوان مهمترین قانون در این زمینه، قابل ذکر است. با وجود آنچه گفته شد، به نظر میرسد قانونگذار ایرانی درخصوص جنبههای ابهامانگیز شاخصهای کنش قضایی و نیز نتایج عدم رعایت آنها در اجرای دادرسی منصفانه، سکوت اختیار نموده است.https://www.jccj.ir/article_153617_1240f514c590dd976ef524611441eae0.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Iranian Criminal Policy towards Domestic Violence against Women with an Emphasis on Committing Murderسیاست کیفری ایران در خصوص خشونت خانگی علیه زنان با تأکید بر قتل نفس637415356610.22034/jccj.2022.351414.1054FAفاطمه استادهاشمکارشناس ارشد، گروه حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، واحد تهران، دانشگاه غیرانتفاعی ارشاد دماوند، تهران، ایران.0000-0001-8039-406XJournal Article20220421Domestic violence against women and especially the most violent form of this type of violence, namely honor killings, are important issues that have always been the subject of discussion. The present paper is descriptive and analytical and has investigated the mentioned topic using the library method. The findings of the paper indicate that the lack of sensitivity towards the issues of the victims and the lack of support measures in the criminal institutions, including police. The legislator's criminal policy regarding domestic violence against women, especially regarding murder, includes the sense of condescension. In such a way that there is no necessary deterrence to prevent crimes related to domestic violence, including women's suicide. One of the reasons for the killing of girls by the father, especially in the case of "honor killings", is the leniency of the legislator in punishing perpetrators of domestic violence in. In order to protect women against domestic violence, the laws should be amended in such a way that, while providing the conditions for immediate proceedings, prosecution and investigation, and proceedings in cases of violence against women not only depend on the complaint of a private plaintiff, but also failure to report these crimes by some informants such as school parents should also be considered a crime. In addition, it is essential to obviate legal loopholes for the protection of women by passing preventive laws to reduce crimes based on violence.خشونت خانگی علیه زنان و به ویژه خشنترین شکل این نوع خشونت یعنی قتلهای ناموسی از موضوعات مهمی است که همواره محل بحث و نظر بوده است. مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. نتایج مقاله بر این امر دلالت دارد که فقدان حساسیت نسبت به مسائل و مشکلات بزهدیدگان و عدم اتخاذ تدابیر حمایتی در نهادهای کیفری، ازجمله پلیس زنان، بزهدیده و قربانی خشونتهای خانگی را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است. سیاست کیفری ایران در خصوص خشونت خانگی علیه زنان بهخصوص در جرم قتل با نوعی مماشات همراه است بهنحویکه بازدارندگی لازم بهمنظور پیشگیری از جرایم مربوط به خشونت خانگی و از جمله قتل نفس زنان وجود ندارد. به همین منظور، قوانین باید بهگونهای اصلاح شوند که ضمن فراهم آوردن شرایط دادرسی فوری، تعقیب و تحقیق و رسیدگی در موارد خشونت علیه زنان نهتنها منوط به شکایت شاکی خصوصی نشود، بلکه عدم اعلام این جرایم از سوی برخی مطلعین مانند اولیاء مدارس نیز جرم تلقی گردد. همچنین لازم است خلاءهای قانونی برای حمایت از زنان برطرف و قانونگذار با تصویب قوانین بازدارنده موجبات کاهش جرایم مبتنی بر خشونت را فراهم آورند.https://www.jccj.ir/article_153566_7b18f849a917b6f8695b87327e2d8ea6.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Jurisprudential-Legal Study of the Government's Responsibility in Prevention of Crimes against Citizensبررسی فقهی حقوقی مسؤولیت دولت در پیشگیری از جرم علیه شهروندان758715485310.22034/jccj.2022.355628.1071FAامین رستمیدانشجوی دکترای حقوق عمومی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایرانافشین جعفریدانشیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)0000000242515374امیرمحمد صدیقیاناستادیار، گروه حقوق، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران.0000000173933686Journal Article20220327Governments have many responsibilities towards citizens. Establishing security and preventing crimes against citizens is one of these important responsibilities. In this paper, an attempt is made to investigate this important issue that what is the approach of jurisprudence and law towards this government's responsibility. The present paper is descriptive and analytical and investigates the mentioned subject using the library method. The results indicate that in jurisprudence, rules such as enjoining what is good and forbidding what is evil, the rule of prohibition of detriment, and the principle of necessity for the implementation of Islamic rules oblige the government to prevent crimes against citizens. In positive law, government, in its general sense, is responsible for prevention, especially social prevention, including situational prevention and growth-oriented prevention. In the constitution and other laws, regulations and duties have been established to meet the material and spiritual needs of people, and enforcing them and providing the basis for the application of the provisions of the law is the responsibility of the government, which is effective in reducing the commission of crimes. Founding of a proper and fair economy according to Islamic principles to create welfare and eradicate poverty play an effective role in preventing crimes against citizens. Multiplicity of laws and unclear mechanism for implementation of government's obligations in the field of prevention are the most important inadequacies in this regard, which needs to be taken into account by the legislative.دولت در قبال شهروندان دارای مسؤولیتهای متعددی ازجمله برقراری امنیت و پیشگیری از جرایم علیه شهروندان است. در این مقاله تلاش شده به بررسی این مهم پرداخته شود که رویکرد فقه و حقوق نسبت به این مسؤولیت دولت چگونه است؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. نتایج بر این امر دلالت دارد که در فقه، قواعدی چون امربهمعروف و نهی از منکر، قاعده لاضرر و اصل ضرورت اجرای احکام اسلامی، دولت را به پیشگیری از جرم علیه شهروندان متعهد میکند. در حقوق موضوعه نیز دولت به مفهوم عام آن در پیشگیری بهویژه پیشگیری اجتماعی شامل پیشگیری وضعی و رشد مدار دارای مسؤولیت است. در قانون اساسی و سایر قوانین عادی برای رفع نیازهای مادی و معنوی افراد مقررات و تکالیفی وضع شده که اجرای آنها و مهیاکردن زمینه برای اعمال مواد قانون به عهده دولت گذارده شده است که مهمترین آنها پیریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه است که نقش تأثیرگذاری در پیشگیری از جرم علیه شهروندان دارد. تعدد قوانین، مشخص نبودن سازوکار اجرای تعهدات دولت در زمینه پیشگیری از مهمترین نارساییها در این زمینه است که لازم است مدنظر قانونگذار قرار گیرد.https://www.jccj.ir/article_154853_914161334845aa03fc2a4122e7780492.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Innovations in the Code of Criminal Procedure Regarding the Rights of the Accusedنوآوریهای قانون آیین دادرسی کیفری در مورد حقوق متهم8910016099910.22034/jccj.2022.366034.1111FAغلامرضا صادقیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سید محمد رضا امامدانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-0478-970Xسید رضا احسان پوراستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0000-0001-9135-3968Journal Article20220322Achieving a fair trial in criminal matters depends on respecting the rights of litigants in order to secure their claims. Due to the sensitive position of the accused in the mentioned process, the judicial systems have paid special attention to his rights. The criminal procedure, unlike the substantive criminal law which addresses only violators of the law, includes all members of society (criminals and non-criminals). It pursues two main goals: first, to restore order disrupted by the crime, and second, to protect the fundamental rights and freedoms of individuals. In order to prevent the arbitrariness of some institutions and the violation of the rights and freedoms of individuals, the trial in the courts must be carried out in accordance with the principles and regulations known as the principles of criminal procedure. The path of implementation of the rules and regulations of the Code of Criminal Procedure, which is the arena of confrontation between individual rights and freedoms with the need to maintain social order and security, is such that rotation and inclination to one side is not possible except by criticizing the other; The procedure of criminal procedure should be regulated in such a way that while observing the interaction and balance of these two categories, the result is to ensure the security of the society while respecting individual rights and freedoms. In this article, these principles and reasons will be examined.تحقق رسیدگی عادلانه در امور کیفری، منوط به رعایت حقوق اصحاب دعوا در جهت تأمین مطالبات به حق آنها است. نظر به موقعیت حساس متهم در فرایند مذکور، نظامهای دادرسی برای حقوق وی اهمیت خاصی قائل شدهاند. آیین<strong> </strong>دادرسی کیفری، برعکس قانون جزای ماهوی که مخاطب آن، فقط ناقضان قانون است، تمام آحاد جامعه اعماز (بزهکار و غیر بزهکار) را شامل است و دو هدف عمده را دنبال میکند: نخست، اعاده نظم مختل شده بهوسیله جرم ارتکابی؛ و دوم، حفظ حقوق و آزادیهای اساسی افراد. بهمنظور جلوگیری از اقدامات خودسرانه برخی نهادها و تجاوز به حقوق و آزادیهای افراد، رسیدگی در دادگاهها باید با رعایت اصول و مقرراتی انجام گردد که از آن با عنوان اصول دادرسی کیفری یاد میشود. مسیر اجرای ضوابط و مقررات قانون آیین<strong> </strong>دادرسی کیفری که عرصه تقابل میان حقوق و آزادیهای فردی با ضرورت حفظ نظم و امنیت اجتماعی است، بهنحوی میباشد که چرخش و تمایل به یک طرف جز با انتقاد به طرف مقابل، میسر نیست؛ ازاینرو مقررات آیین<strong> </strong>دادرسی کیفری باید بهگونهای تنظیم شود که ضمن رعایت تعامل و تعادل این دو مقوله، ثمره آن تضمین امنیت جامعه با رعایت حقوق و آزادیهای فردی باشد.https://www.jccj.ir/article_160999_fdf7f92d93cc45625a984d8ba71de4cb.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622The Effect of Menstruation on Women's Criminal Rights in Iranتأثیر قاعدگی بر حقوق کیفری زنان در ایران10110816664710.22034/jccj.2022.353380.1107FAنفیسه کریمی یزدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.ابراهیم یاقوتیدانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-2091-5374محمد جواد جاویداستاد، گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20220326Menstruation is one of the most important crises in women's lives and the symptoms that women experience at this stage are among the most important challenges of care. Proving women's menstruation in these conditions can be considered as a main criterion in women's legal status, resulting in changes or decrease in their punishments. In Iranian law, especially the Criminal Procedure Code, some differences in the implementation of women's punishments, which include the postponement of the implementation of the punishment in pregnant women, have been enacted in support of them, but there are ambiguities and gaps in legislation and interpretation of the law regarding some of the conditions of women, such as menstruation. In some cases, the physical condition is an example of the disease, it changes the limits of women's obligations and responsibilities and can be one of the mental illnesses that affect the behavioral states of the individual, resulting in the disruption of the elements of the crime. Menstruation has no place in Iranian criminal law and the law has a structural and legal gap in this regard.قاعدگی یکی از مهمترین بحرانهای زندگی زنان است و علائمی که زنان در این مرحله تجربه میکنند، ازجمله چالشهای مهم مراقبتی است. اثبات قاعدگی زنان در شرایط مذکور میتواند بهعنوان یک معیار اصلی در وضعیت حقوقی زنان موردتوجه قرار بگیرد و موجب تغییر، تبدیل و یا تخفیف جرایم و مجازاتها در خصوص جرایمی که به آن متهم شدهاند، باشد. در قوانین ایران بهویژه قانون آیین دادرسی کیفری برخی از تفاوتها در اجرای مجازات زنان که شامل به تعویق افتادن اجرای مجازات در زنان باردار است، در حمایت از آنها وضع شده ولی در خصوص برخی از شرایط زنان همچون قاعدگی، ابهامات و خلأهایی در قانونگذاری و تفسیر قانون وجود دارد. در برخی موارد که وضعیت جسمانی مصداقی از بیماری محسوب میشود، حسب مورد حدود تعهدات و مسؤولیتهای بانوان را تغییر میدهد و میتواند ازجمله بیماریهای روانی باشد که بر حالات رفتاری فرد تأثیر بگذارد که نتیجه آن مختل شدن عناصر سازنده جرم است. قاعدگی در حقوق کیفری ایران جایگاهی نداشته و قانون از این حیث دارای خلأ ساختاری و حقوقی است.https://www.jccj.ir/article_166647_3542334ad59dc2c23678cda55eec3e42.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Statistical Study of Suicide in Golestan Province during 2019-2020بررسی آماری خودکشی در استان گلستان در سالهای 1398-139911512416491510.22034/jccj.2022.368437.1121FAحسینعلی ایزددانشجوی دکتری، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.کیومرث کلانتریاستاد، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. (نویسنده مسؤول)0000-0002-9624-1559علی اکبر اسمعیلیاستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.Journal Article20220329Suicide is always one of the most important issues that have prompted most countries to evaluate the various causes and factors related to it and provide a suitable solution in this field. It is difficult to identify suicide factors in any country due to the diversity of different cultures and ethnicities. According to the statistics obtained from the Welfare Organization and the General Department of Justice of Golestan province, women have the highest suicide rate, and the age groups of 15 to 24 years and urban residents and people with middle school education have the highest suicide rate. In this article, with access to various statistical sources regarding the percentage of suicide in Golestan province, a statistical investigation of suicide in this province has been done based on variables such as age, gender, education, employment, marital status and place of residence. The studies carried out in the research are analytical and descriptive and the findings indicate that in Golestan province, housewives and married women and young people have committed the most suicides, and the economic and emotional reasons are the most important factors in committing suicides.خودکشی، همواره یکی از موضوعات بسیار مهمی است که اکثر کشورها را بر آن داشته تا علل و عوامل مختلف مربوط به آن را ارزیابی نموده و راهکار مناسبی را در این زمینه ارائه نمایند. شناسایی عوامل خودکشی در هر کشوری با توجه به تنوع فرهنگها و اقوام مختلف با دشواری مواجه است. در آمار به دست آمده از سازمان بهزیستی و اداره کل دادگستری استان گلستان، زنان بیشترین آمار خودکشی را دارند و گروه سنی 15 تا 24 سال و شهرنشینان و افراد با تحصیلات راهنمایی بیشترین آمار خودکشی را به خود اختصاص دادهاند. در مقاله حاضر، با دسترسی به منابع آماری مختلف درخصوص درصد خودکشی در استان گلستان به بررسی آماری خودکشی در این استان براساس متغیرهایی همچون سن، جنس، تحصیلات، اشتغال، تأهل و مکان زندگی پرداخته شده است. مطالعات صورت گرفته در پژوهش حاضر، به صورت تحلیلی و توصیفی است و یافتهها حاکی از آن است که در استان گلستان، زنان خانهدار و متأهلها و جوانان و نوجوانان بیشترین خودکشی را مرتکب شدهاند که دلایل اقتصادی و عاطفی از مهمترین عوامل خودکشی کنندگان بوده است.https://www.jccj.ir/article_164915_f89023657d4faab8a6d6e9f426eb4527.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Support and method of compensation for children victims of cyber spaceحمایت از اطفال بزهدیده فضای سایبری با تأکید بر نحوه جبران خسارت12713716685510.22034/jccj.2023.385631.1193FAسید جمال موسویدانشجوی دکتری، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.محمد روحانی مقدمدانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. (نویسنده مسؤول)0000-0001-8619-507Xمریم آقایی بجستانیدانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.0000-0002-3556-512XJournal Article20220324Supporting children who have been victimized in cyberspace is very important because of their vulnerability. The purpose of this article is to examine the protection and compensation of children who have been victims of cyberspace. The current article is descriptive and analytical and has investigated the mentioned subject by using the library method. The findings indicate that the support of children who have been victimized in the cyberspace is done in the form of acknowledgment, criminal support, compensation and social help. Legislator's protections for children who have been victimized in cyberspace are in a few cases such as Clause 9, Article 10 of the Law on Protection of Children and Adolescents, and in other general laws. In addition, compensation for material and moral damage and compensation in the form of providing medical treatment services are the most important methods of compensation for children injured in cyberspace. The compensation method, especially in moral damage, is ambiguous and is left to the discretion of the law. In addition, a specific mechanism has not been defined regarding the government's responsibility in compensating the damages caused to children who have been victimized in cyberspace in the event of the offender's incapacity.حمایت از اطفال بزهدیده در فضای مجازی به دلیل آسیبپذیری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله بررسی حمایت و نحوه جبران خسارت اطفال بزهدیده فضای سایبری است. مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی موضوع مورداشاره پرداخته است. یافتههای بر این امر دلالت دارد که حمایت از اطفال بزهدیده در فضای سایبری بهصورت پذیرش و شناسایی بزهدیده، حمایت کیفری، جبران خسارت و مددکاری اجتماعی انجام میشود. حمایتهای قانونگذار از اطفال بزهدیده در فضای مجازی صرفاً در موارد معدودی چون بند ۹ ماده ۱۰ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بهصورت اختصاصی بوده و در سایر موارد شامل قوانین کلی است. علاوه بر این، جبران خسارت مادی و معنوی و جبران خسارت بهصورت ارائه خدمات درمانی پزشکی مهمترین روشهای جبران خسارت اطفال بزهدیده در فضای مجازی است. روش جبران خسارت بهخصوص در خسارت معنوی مبهم بوده و به اختیار قانون واگذار شده است. علاوه بر این، سازوکار مشخصی در خصوص مسؤولیت دولت در جبران خسارت وارده به اطفال بزهدیده در فضای مجازی در صورت ناتوانی بزهکار تعریف نشده است.https://www.jccj.ir/article_166855_ef96f998bac2f65a00c04c95b7ebd259.pdfانجمن علمی فقه جزای تطبیقی ایرانفقه جزای تطبیقی2980-860X2220220622Strategies to Fight Corruption from the Perspective of a Jurisprudential Pointراهکارهای مبارزه با فساد اداری از منظر فقهی13915016686010.22034/jccj.2023.383590.1182FAزهرا منتظریاستادیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-9908-5061Journal Article20220504Administrative procedures and processes can create a suitable ground for creating administrative corruption. The solutions provided in each legal-political system to fight corruption are different. Special conditions prevail in Iran's legal-political system. In this system, jurisprudential foundations are considered as one of the basic foundations; As a result, religious teachings in different parts have special importance. The purpose of the current research, which was compiled with the descriptive-analytical method and library tools, is to explain the solutions to fight against administrative corruption from the point of view of religious education. The findings of the present research show that there are elements and topics in religious teachings that can take an important step in the fight against administrative corruption by relying on ethics and cultivating the power of self-management. No matter how much there are control tools in a legal-political system, if managers and executives do not benefit from moral health and internal deterrence, said tools will not be effective.تشریفات و فرآیندهای اداری میتوانند زمینه مناسبی برای ایجاد فساد اداری ایجاد نمایند. راهکارهای ارائه شده در هر نظام حقوقی-سیاسی برای مبارزه با فساد متفاوت است. در نظام حقوقی-سیاسی ایران شرایط خاصی حاکم است. در این نظام، مبانی فقهی یکی از پایههای اساسی محسوب میشود؛ در نتیجه، آموزهها و معارف دینی در قسمتهای مختلف آن دارای اهمیت ویژهای میباشد. هدف از پژوهش حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و ابزار کتابخانهای انجام گرفته است، تبیین راهکارهای مبارزه با فساد اداری از دیدگاه معارف دینی میباشد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در آموزههای دینی عناصر و موضوعاتی وجود دارد که با تکیه بر اخلاق و پرورش قدرت مدیریت نفس میتوان گام مهمی در مبارزه با فساد اداری برداشت. به هر میزان هم که در یک نظام حقوقی-سیاسی ابزارهای کنترلی وجود داشته باشد، بازهم چنانچه مدیران و مجریان از سلامت اخلاقی و بازدارندگی درونی بهرهمند نباشند، ابزارهای مزبور کارایی واقعی نخواهند داشت.https://www.jccj.ir/article_166860_18d81af28db02d6fc283da9235ad67ee.pdf