مقارنه‌ی فقهی- پزشکی مفهوم اغماء

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 خیابان ایوبی جنب بهزیستی پلاک ۵۰۴۳

2 معلم

10.22034/jccj.2024.446173.1507

چکیده

زمینه و هدف: إغماء در گذشته غالباً یک بیماری و در برخی موارد آن را زوال عقل در اثر یک بیماری می‌دانستند و بر این اساس حقوق بیماران تبیین می‌شد. چنین مفهوم کلی دیگر مصداق نداشته و مفهوم هوشیاری طیف مختلفی از حالت‌های فقدان هوشیاری تعریف و علل و مختصات هر کدام تبیین شده است. پژوهش حاضر ضمن توجه به نگاه و ادله فقیهان و با مراجعه به متون تخصصی علوم مغز و اعصاب، با هدف تبیین مفهوم فقدان هوشیاری و انواع مختلف از دست دادن هوشیاری و لزوم بازنگری در فقه اسلامی در حوزه حقوق این بیماران انجام شده است.

مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای میان رشته‌ای و بر اساس هدف، از نوع بنیادی نظری است. این تحقیق توصیفی- تحلیلی و بر اساس داده‌های طب سنتی، فقه اسلامی و علوم مغز و اعصاب است. گردآوری داده‌ها به طریق کتابخانه‌ای بوده و تجزیه و تحلیل داده‌ها به طریق کیفی انجام می‌پذیرد.

نتیجه گیری: در این پژوهش ضمن تبیین دیدگاه فقهای مذاهب اسلامی و علوم جدید مغز و اعصاب، این نتیجه حاصل شد که فقها غالبا إغماء را یک بیماری و برخی آن را زوال عقل در اثر یک بیماری می‌دانستند. این دو رویکرد در حقیقت یکی است، زیرا گروه اول نیز إغماء را معلول عوامل مختلفی می‌دانند. لذا در هر دو حالت إغماء یک بیماری مستقل نیست. این رویکرد فقیهان بسیار کلی است، امری که امروزه دیگر وجود ندارد، چه امروزه مفهوم هوشیاری را تعریف و حالت‌های مختلف از دست رفتن هوشیاری و علل آن تا حد زیادی تبیین و مقیاس بندی شده و روش‌های درمانی نیز در موارد مختلفی کشف شده است و حتی چنان که می‌دانیم در دانش امروزی هوشبری در مواقع نیاز چون اعمال جراحی به راحتی انجام می‌پذیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Jurisprudential-medical comparison of the concept of coma

نویسندگان [English]

  • فرزاد پارسا 1
  • umkulthum bahramijaf, 2
1 خیابان ایوبی جنب بهزیستی پلاک ۵۰۴۳
2 teacher
چکیده [English]

Background and purpose: In the past, fainting was often considered a disease and in some cases it was considered dementia due to a disease, and the rights of patients were explained based on this. Such a general concept is no longer valid and the concept of consciousness is defined as a range of different states of unconsciousness and the causes and coordinates of each have been explained. The present research, while paying attention to the views and evidences of jurists and referring to the specialized texts of neuroscience, has been carried out with the aim of explaining the concept of loss of consciousness and different types of loss of consciousness and the need to review Islamic jurisprudence in the field of the rights of these patients.

Materials and methods: This research is an interdisciplinary study based on the objective, of a fundamental theoretical type. This descriptive-analytical research is based on the data of traditional medicine, Islamic jurisprudence and neuroscience. Data collection is through library and data analysis is done qualitatively.Conclusion: In this research, while explaining the views of jurists of Islamic religions and new brain and neurosciences, it was concluded that jurists often considered fainting as a disease and some considered it as dementia due to a disease. These two approaches are actually the same, because the first group also considers fainting as a result of various factors. Therefore, in both cases, fainting is not an independent disease. This approach of the jurists is very general, something that no longer exists today, whether the concept of consciousness is defined today, and the different states of loss of consciousness and its causes have been explained and scaled to a great extent, and treatment methods have also been discovered in various cases, and even As we know,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fainting
  • medical knowledge
  • Islamic jurisprudence

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 09 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1402