سیاست کیفری مقابله با جرائم نمایندگان مجلس با تاکید بر نقش هیئت نظارت

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی، گروه حقوق، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

2 استادیار، گروه حقوق، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

3 استادیار، گروه حقوق، واحد نجف‌آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد ، ایران

10.22034/jccj.2024.442467.1486

چکیده

جرائم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به مصونیت آنها از موضوعاتی است که همواره محل بحث و نظر بوده است . هدف مقاله حاضر بررسی این سوال است که سیاست کیفری مقابله با جرائم نمایندگان مجلس چگونه بوده و هیئت نظارت چه نقشی در این خصوص ایفا می‌کند؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی است و با استفاده از روش کتابخانه‌ای به بررسی سوال مورد اشاره پرداخته است. یافته‌ها بر این امر دلالت دارد که مهمترین موضوع در سیاست کیفری مقابله با جرائم نمایندگان، مصونیت پارلمانی است. مصونیت پارلمانی به دو شکل قابل اعمال است؛ مصونیت ماهوی به معنای مصونیت از تعقیب و توقیف در مقابل ایفای وظایف نمایندگی و مصونیت از تعرض به معنای کسب اجازه از مجلس برای تعقیب نماینده در جرائم غیر مرتبط با وظایف نمایندگی. جرائم حین انجام وظیفه نمایندگى مشمول عدم مسئولیت پارلمانى است نه مصونیت پارلمانى. مصونیت پارلمانى فقط شامل جرائم جزایى از درجه جنحه و جنایت اسـت. در امـور خلافـى مصونیت پارلمانى جارى نمی‌شود، زیرا در این امور بیم آنکه نماینده، در معرض تهدید و فشـار قـرار گیرد وجود ندارد و لذا تسرّى دادن مصونیت پارلمانى به جرائم خلافـى مغـایر بـا فلسـفه وضـع آن می‌باشد. نتیجه بررسی قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز بیانگر این امر است که در این قانون موارد بسیار خوبی برای نظام‌مند کردن حقوق و تعهدات نمایندگان وجود دارد، هر چند که خلاهایی نیز دارد. یکی از موارد مهم این قانون نیز تعیین مجازات‌هایی است که جنبه بازدارندگی ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The criminal policy of dealing with the crimes of parliamentarians with an emphasis on the role of the supervisory board

نویسندگان [English]

  • Mohammad Javad Khosravi 1
  • Mohsen Shekarchizadeh 2
  • Mehdi Jalilian 3
1 Ph.D. Student, Department of Law, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Law, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Law, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
چکیده [English]

Parliamentary immunity can be applied in two ways; Substantive immunity means immunity from prosecution and seizure against the performance of representative duties, and immunity from assault means obtaining permission from the parliament to prosecute the representative for crimes unrelated to representative duties. Considering that both of these forms are intended to ensure the safety of the representatives for the proper performance of their duties, it seems that the best solution to guarantee the rights of the members of parliament is to accept parliamentary immunity in both its forms in the law. Crimes committed while performing the duties of a representative are subject to lack of parliamentary responsibility, not parliamentary immunity. Parliamentary immunity only includes misdemeanor and felony crimes. Parliamentary immunity does not apply in illegal matters, because in these matters there is no fear that the representative will be under threat and pressure, and therefore, extending parliamentary immunity to illegal crimes is contrary to its philosophy. Examining the Law of the Supervisory Board on the Behavior of the Representatives also shows that there are very good things in this law to systematize the rights and obligations of the representatives, although it also has gaps. One of the important points of this law is determining punishments that do not have a deterrent aspect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • criminal policy
  • crimes of members of parliament
  • immunity
  • supervisory board

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 19 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1403